Lättade restriktioner för idrotten
Den 28 april 2021 tog Folkhälsomyndigheten beslutet att lätta på tävlings- och träningsrestriktionerna för personer födda 2002 och senare. För bilsporten kan nu breddverksamheten öppnas upp samtidigt som juniorer kan tävla i SM och RM
Huvudrubrikerna som gäller efter gårdagens beslut är;
- Personer födda 2002 och senare får träna och tävla på breddnivå och mästerskap. - Personer födda 2001 och tidigare får träna
- Inom bilsporten kan juniorer tävla i egna klasser i samband med seniormästerskap inom SM och RM samt även delta i seniorklasserna.
- Arrangemang kan fortsatt genomföras på elitnivå, SM- och RM-tävlingar.
Beslutet från Folkhälsomyndigheten öppnar nu upp möjligheten för personer födda 2002 och senare att nu äntligen få återvända till sin idrott och börja träna och tävla.
– Fysisk aktivitet främjar en god hälsa. Det är viktigt att barn och unga har bra möjligheter att idrotta trots pandemin, kommenterade Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten gårdagens beslut.
Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport ser positivt på beslutet från Folkhälsomyndigheten.
- Nu går vi i rätt riktning. Våra föreningar kan genomföra träningar för alla men även för barn och ungdomar arrangera breddtävlingar. Detta är naturligtvis bara positivt, säger Nordkvist och fortsätter.
- Idrottsrörelsens gemensamma styrka har gett resultat. Men samtidigt är det viktigt att vi fortsätter med arbetet att få myndigheterna att se hur olika idrotter utövas. Det saknas idag någon överenskommelse mellan RF och FHM som hanterar alla oss som idrottar utomhus med access till stora ytor och inte är en kontaktsport. I brist på detta måste vi själva fatta beslut utifrån faktumet eliminera smittspridningen, och samtidigt hålla vår sport igång. Våra olikheter kommer vi fortsätta informera och påtala för beslutsfattare, då vi ser att vi och en del andra liknande idrotter bör och kan ha andra restriktioner för att på ett smittsäkert sätt bedriva vår verksamhet, säger Nordkvist.
Idrottsrörelsen har som många andra områden stannat av eller helt slutat med sin verksamhet under pandemin. Riksidrottsförbundet kom för någon vecka sedan med en rapport som slog fast att just ungdomsidrotten tappar i utövare inom många idrotter, där man ser ett tydligt bortfall på ungdomar som inte kommer till de aktiviteter som ändå har bedrivits.
- Det är många inom idrotten som varit oroliga över barn- och ungdomsgruppen och jag känner stor glädje över detta beslut. Vi har haft bra och givande diskussioner med Folkhälsomyndigheten och det är bra att man lyssnat till den samlade idrottsrörelsen. Idrotten har tagit stort ansvar under hela pandemin. Vi har fått träna på att bedriva smittsäker verksamhet, säger Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottsförbundet.
Tävlandet för seniorer ligger dock fortsatt kvar på elitnivå då det endast är rekommenderat att köra i SM- och RM-arrangemang. Juniorer inom bilsporten (definitionen/ålder på junior kan skilja i sportgrenarna) kan på nämnda arrangemang delta i egna/separata juniorklasser, men även tillsammans med seniorer.
För att delta i SM eller RM har vi sedan tidigare beslutat att ge tillstånd till de arrangemang som innefattar vår högsta nivå inom bilsporten, SM och RM samt också definierat begreppet yrkesmässig för att kunna uppfylla de två kriterierna som ställs.
Som yrkesmässig räknas en bilsportare som uppfyller följande två kriterier:
1, Har huvudfokus på att bli så bra som möjligt. Bilsport är inte en aktivitet som bara bedrivs på fritiden. Studier och/eller arbete kan bedrivas av aktiva men det är något som sköts vid sidan av bilsporten, alternativt i syfte att möjliggöra en ekonomi för satsningen.
2, Befinner sig på högsta nationella eller internationella elitnivå för seniorer. För bilsporten är nationell högsta nivå SM och RM. Juniorer inom bilsporten (definitionen/ålder på junior kan skilja i sportgrenarna) kan på nämnda arrangemang delta i egna/separata juniorklasser, men även tillsammans med seniorer.
Alla SM och RM ska följa myndigheternas råd och rekommendationer, inneha alla nödvändiga tillstånd samt upprätta protokoll för att kunna genomföra smittsäkra tävlingar.
Huvudrubrikerna som gäller efter gårdagens beslut är;
- Personer födda 2002 och senare får träna och tävla på breddnivå och mästerskap. - Personer födda 2001 och tidigare får träna
- Inom bilsporten kan juniorer tävla i egna klasser i samband med seniormästerskap inom SM och RM samt även delta i seniorklasserna.
- Arrangemang kan fortsatt genomföras på elitnivå, SM- och RM-tävlingar.
Beslutet från Folkhälsomyndigheten öppnar nu upp möjligheten för personer födda 2002 och senare att nu äntligen få återvända till sin idrott och börja träna och tävla.
– Fysisk aktivitet främjar en god hälsa. Det är viktigt att barn och unga har bra möjligheter att idrotta trots pandemin, kommenterade Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten gårdagens beslut.
Anna Nordkvist, vd på Svensk Bilsport ser positivt på beslutet från Folkhälsomyndigheten.
- Nu går vi i rätt riktning. Våra föreningar kan genomföra träningar för alla men även för barn och ungdomar arrangera breddtävlingar. Detta är naturligtvis bara positivt, säger Nordkvist och fortsätter.
- Idrottsrörelsens gemensamma styrka har gett resultat. Men samtidigt är det viktigt att vi fortsätter med arbetet att få myndigheterna att se hur olika idrotter utövas. Det saknas idag någon överenskommelse mellan RF och FHM som hanterar alla oss som idrottar utomhus med access till stora ytor och inte är en kontaktsport. I brist på detta måste vi själva fatta beslut utifrån faktumet eliminera smittspridningen, och samtidigt hålla vår sport igång. Våra olikheter kommer vi fortsätta informera och påtala för beslutsfattare, då vi ser att vi och en del andra liknande idrotter bör och kan ha andra restriktioner för att på ett smittsäkert sätt bedriva vår verksamhet, säger Nordkvist.
Idrottsrörelsen har som många andra områden stannat av eller helt slutat med sin verksamhet under pandemin. Riksidrottsförbundet kom för någon vecka sedan med en rapport som slog fast att just ungdomsidrotten tappar i utövare inom många idrotter, där man ser ett tydligt bortfall på ungdomar som inte kommer till de aktiviteter som ändå har bedrivits.
- Det är många inom idrotten som varit oroliga över barn- och ungdomsgruppen och jag känner stor glädje över detta beslut. Vi har haft bra och givande diskussioner med Folkhälsomyndigheten och det är bra att man lyssnat till den samlade idrottsrörelsen. Idrotten har tagit stort ansvar under hela pandemin. Vi har fått träna på att bedriva smittsäker verksamhet, säger Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottsförbundet.
Tävlandet för seniorer ligger dock fortsatt kvar på elitnivå då det endast är rekommenderat att köra i SM- och RM-arrangemang. Juniorer inom bilsporten (definitionen/ålder på junior kan skilja i sportgrenarna) kan på nämnda arrangemang delta i egna/separata juniorklasser, men även tillsammans med seniorer.
För att delta i SM eller RM har vi sedan tidigare beslutat att ge tillstånd till de arrangemang som innefattar vår högsta nivå inom bilsporten, SM och RM samt också definierat begreppet yrkesmässig för att kunna uppfylla de två kriterierna som ställs.
Som yrkesmässig räknas en bilsportare som uppfyller följande två kriterier:
1, Har huvudfokus på att bli så bra som möjligt. Bilsport är inte en aktivitet som bara bedrivs på fritiden. Studier och/eller arbete kan bedrivas av aktiva men det är något som sköts vid sidan av bilsporten, alternativt i syfte att möjliggöra en ekonomi för satsningen.
2, Befinner sig på högsta nationella eller internationella elitnivå för seniorer. För bilsporten är nationell högsta nivå SM och RM. Juniorer inom bilsporten (definitionen/ålder på junior kan skilja i sportgrenarna) kan på nämnda arrangemang delta i egna/separata juniorklasser, men även tillsammans med seniorer.
Alla SM och RM ska följa myndigheternas råd och rekommendationer, inneha alla nödvändiga tillstånd samt upprätta protokoll för att kunna genomföra smittsäkra tävlingar.
Följ inlägget
0
följare
Man kan alltså köra en SM eller RM tävlingen men det är bara "om man har det som huvudsaklig sysselsättning" som får tävla?
Eller kan man köra SM som är öppet för alla?
I mitt fall gäller det radiostyrd bilsport där vi bara har ett fåtal proffs i landet.
Är det då tillåten att arrangera en Folkrace tävling för bara juniorer,,?
Magnus!
Detta är bilsportens två punkter om vad som gäller i frågan ”huvudsaklig sysselsättning”
1, Har huvudfokus på att bli så bra som möjligt. Bilsport är inte en aktivitet som bara bedrivs på fritiden. Studier och/eller arbete kan bedrivas av aktiva men det är något som sköts vid sidan av bilsporten, alternativt i syfte att möjliggöra en ekonomi för satsningen.
2, Befinner sig på högsta nationella eller internationella elitnivå för seniorer. För bilsporten är nationell högsta nivå SM och RM. Juniorer inom bilsporten (definitionen/ålder på junior kan skilja i sportgrenarna) kan på nämnda arrangemang delta i egna/separata juniorklasser, men även tillsammans med seniorer.
Förare som håller SM-klass kan delta.
Kristianstad FRC och Christer.
Ja, Folkrace för juniorer, personer födda 2002 och senare kan arrangeras.
Folkhälsomyndigheten betonar vikten av att fortsätta minska resandet och antalet sociala kontakter, därför bör matcher och tävlingar i första hand genomföras lokalt.
Personer födda 2001 och tidigare får träna.
Föreningar bör enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd:
- när det är möjligt hålla träningar och andra aktiviteter utomhus.
- minimera antalet personer som närvarar samtidigt eller på annat sätt undvika trängsel.
Mvh
Svensk Bilsport