Till senaste kommentaren

SBF utredning som behöver kompletteras!

Hej!
Angående SBF utredning om bakaxel 1030 och 1031 Volvo 240 JN05_23 02 Bilaga 1 Utredning.pdf (sbf.se) Denna utredning innefattar bara ett års tekniska regler FIA Appendix J 1981, den bör därför kompletteras med följande;

Gruppen I perioden enligt FIA Appendix K är från 1977 till 1981 dvs 5 års olika FIA Appendix J tekniska regler!

När homologering av Volvo 240 (flera gjordes samtidigt) gjordes 1976 av Per A Schoultz Per A Schoultz - DN.se SBF tekniske chef då och Gunnar Andersson chef för Volvo Rsport Volvos motorsport avdelning då.
Så var båda bakaxlarna (1030 och 1031) tillåtna enligt FIA Appendix J 1976 och FIA Appendix J 1977! År 1978 så ändrades de tekniska reglerna i FIA Appendix J 1978 och texten nedan ändrades till att ”option och variant ” skulle homologeras av FIA för att få användas.
Så här det om "option" "variant delar i FIA Appendix J 1976-1977:

z) Options —definitions : a variant of the series-productlon. Accessories or
equipment delivered on express request of the custom er. By option Is therefore
meant any equipment supplied in supplement to or In place of the basic model
available on request, even if this equipment Is normally fitted on some seriesproductlon cars as Is the case, for example, on cars for export.
aa) Recognition of an option will be granted only If the optional equipment Is available freely at the manufacturer's or his dealers for any one wishing to purchase it. It must be mentioned in the manufâcturer s catalogue of spare parts for the model concerned and porooerlv Identified.

Vad bör SBF och HU göra för att lösa detta?

Kräva att FIA historic commission skriver om tekniska reglerna för perioden I dvs 1977-1981 så det blir ett teknisk reglemente för hela I perioden och då blir 1977 år tekniska regler med alla år dvs 1977-1981.
Detta har skett tidigare med G1 perioden 1966-1969, då använder man FIA Appendix K som tekniska regler istället för 4 års  FIA Appendix J 1966, 1967,1968 och 1969.
FIA Historic skapades av Gunnar Elmgren 1989 då han var chef för SBF så detta bör inte vara något problem.
Peter Thulin

Kommentarer

  • Hej Peter

    Först o främst vill vi klargöra att FIA App-K är extremt komplext och att vi i Sverige aldrig gör egna tolkningar, utan när tveksamhet råder så ställer vi frågan till FIA Historic Technical Working Group, vilket vi också gjort i fallet med bakaxeltolkningen för Volvo 242 DL, homologering 5626, Modellår 1976.

    När det som i detta fallet handlar om en homologerad bil så gäller alltid det som finns med i homologeringshandlingen på den omfattade BILMODELLEN, och inte biltypen generellt. I detta fallet en 242DL Modellår 1976.

    Utöver det som finns med i homologeringshandlingen fanns i App-J för det gällande året vissa komponenter och system som DÅ var fria. Detta betyder inte att det är fritt idag att använda vad som helst.

    När det gäller vad som var fritt gäller att för att få använda det idag krävs s.k. ”Periodbevis”, vilket innebär att bilägaren måste kunna påvisa att den ”fria komponenten” faktiskt användes under perioden på en Internationell FIA tävling.

    Detta finns reglerat i App-K artikel 3.3, se nedan, speciellt dom 4 sista raderna på engelska.

    3.3 Period specification
    3.3.1 Period specification is defined as the technical configuration of the
    model, proven to the satisfaction of the FIA or the stewards, to have
    existed in the period in which it is classified in line with Article1.2 of
    Appendix K.

    3.3.2 Any modifications to a car’s period specification are forbidden unless
    expressly authorised by the regulations herein specific to the car’s
    group, by an announcement in the FIA Official Bulletin concerning the
    specific car model or components, or imposed in Article 5 (Safety).

    3.3.3 Generalities on alternative components:
    «Alternative components» can either be period components that
    are not coming from the original installation of the car make (for ex.
    original components from period suppliers) and replica components
    (for ex. replica of original components from the car make installation
    or replica of original components from period suppliers).
    Alternative components to the original manufacturer’s specifications
    can only be used if it is proven that these components were either
    homologated, or allowed by the period Appendix J and used in
    that model of car in a Competition entered on the FIA International
    Sporting Calendar in the period.

    Fors cars of Periods J1 and J2,
    alternative components used in circuit racing are not permitted in
    rallying, and vice versa.

    Freedoms granted in period by Appendix J do not now confer
    complete freedom but rather authorise the use of modifications and/
    or components actually and legally used in period on the particular
    make and model as a result of those period freedoms.

    En sak som är mycket försvårande i fallet med Volvo 242DL är att Volvo själva aldrig tävlade med denna modellen vad som vi känner till varför det är extremt svårt att hitta bilder och andra periodbevis som visar att andra, tillåtna, komponenter användes på en internationell FIA tävling under perioden. Detta gäller t.ex. Diff-broms där ingen hittills lyckats hitta något periodbevis på någon annan Diff-broms existerat än den som Volvo erbjöd i sin katalog och som finns homologerad t.o.m. för Grupp 1 i handlingen
    I fallet med bakaxeln har vi inte kunnat finna några bevis på att Volvo själva erbjöd 1031 axeln till 242DL modellår 1976, vilket Homologering 5626 avser, utan den användes vid den tiden enbart på bilar med 6- cylindriga motorer

    Slutligen vill vi klargöra att vi från SBF inte har några intentioner att föreslå regeländringar i App-K baserat på detta unika och väldigt nationella fall.
    SBF har f.n. inte heller någon fast representation i FIA HTWG.

    Ett förtydligande om detta kommer inom kort presenteras på förbundets hemsida.


    Pär
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.