Svensk historisk bilsport!

Ang. Svenska Bilsportförbundets historia om Historisk bilsport!
FIA Appendix K, first introduced in 1988, is a set of regulations within the FIA's International Sporting Code that governs the use of historic cars in competitions!

En av drivkrafterna för detta var Gunnar Elmgren som då var Chef på Bilsportförbundet. Allt byggde på att få flera licensbetalare. Vid den tiden så var det nationella regler i RHK och i rally 1978-1988. RHK´s 1000 cup bygger på nationella regler.

Som det är idag blir det mindre och mindre startfält i historisk bilsport. SBF intäkter bygger på att ha många medlemmar med licenser. Därför bör man i RM-för historiska bilar också tillåta historiska nationella bilar.

I rally från 1974-1981 så hade man nationella regler i rally! Dvs klasser som Standard A, Standard B och specialklassen (denna klass har haft olika namn under tiden finns även kvar men äldre bilar kan bli historiska).
I SSK-serien har man ett eget reglemente för historiska bilar. Sedan har det funnits märkesklasser av olika slag i racing Volvo cupen, Volvo turbo cup Camaro cup, Lancia cup, Superstar, Grupp 1plus.

I Svenska bilsportförbundets arkiv finns det mycket av dessa tekniska regler.
Med dessa bilar räcker det med vagnbok, som det är för alla tävlingsbilar. Det finns många som har dessa bilar stående i sina garage med det finns inga klasser i historisk bilsport för dem.
Är det inte dags att värna om all historik!
Håkan Andersson

Kommentarer

  • Hej Håkan.

    Tävlande, vare sig modernt eller historiskt tävlande och dess klassindelningar är alltid ett ämne för funderingar. AppK och alla annat historiskt tävlande har ju sin grund i möjligheten att kunna tävla och visa upp, bibehålla gamla tävlingsfordon. Så var det länge men sedan 15-talet år tillbaka så har historiskt tävlande blivit elit igen. Naturlig utveckling javisst, men ändå ett problem i sig.

    Jag ser inte någon direkt fråga i ditt inlägg Håkan men jag vill påstå att flera klasser behöver vi inte ha, vi har nog med klasser. Men jag vill samtidigt påstå att du och andra med liknande historiska bilar mycket väl hittar klasser vars reglemente tillåter fordonet att delta. Skulle inte en Standard B V4 kunna tävla i Gr F eler G H/HB i rally, en Special Amazon i Gr H/HB? Allt behöver inte vara App K om man inte vill det.

    Kvarstår sen att få arrangörer, bilägare, intressenter tillsammans och bjuda in till tävlingar i de grupperingar du vurmar om.
    Lars

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.