ATL tank

hej jag undrar med många andra varför ni på Sbf kan tillåta att det används typ gamla Saab V4 tankar i grupp h bilar och dom är godkända utan besiktning. Jag valde att köpa en atl 60liters plasttank för säkerhetens skull. Nu har det gått 5 år och den kan besiktigas 2ggr á2+2 år  sen är den utdömd.. bilen i fråga har gått 15tävlingar sen nybyggd. Hur tänker ni där? En säkerhetstank av plast som inte har skador hur kan ni döma ut det fast en plåttank från en gammal vägbil är godkänd hur länge som helst?

Kommentarer

  • Hej Daniel och tack för din fråga.
    Säkerhetstankar har en max åldersgräns av tillverkaren på 5år som du skriver samt möjlighet till en förlängning om 2 år ytterligare från tillverkaren men är ofta både dyrt och omständligt. För några år sedan arbetade SBF fram ett förslag som kunde godkännas av myndighet dvs en lösning av Nationell besiktning för att hålla kostnaderna nere samt ett smidigare system för våra medlemmar, säkerhetstanken kan på detta sett användas ytterligare 6år. Förutsättningen var att SBF skulle genomföra besiktning vart annat år med dokumentation & bilder. Standard tankarna kontrolleras ism A/B besiktning enl besiktningsmanualen.
    Pär Karlsson Teknik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.