Snitthastighet
Varför strök man inte de sträckor i ERC Royal Rally som allaredan vid första loopen översteg 130km/h , vilket enl mig är helt vansinne och även resten av sträckorna är för snabba också ????
Ett snitt på vinnaren på 122km/h det är INTE rally det är enbart löjligt och farligt , bara för att sträckor har varit med i VM så är det inga bra sträckor .
Jag vet inte hur ni resonerar omkring säkerheten , bilar byggs starkare men innehållet i bilen dvs Förare och co-driver klarar inte att ryckas omkring även om de är fastspända enl alla medel .
En "enkel" avåkning idag , typ lite dike och en inte allt för stor sten eller stubbe , resulterar numera i att man får byta en framdel eller bakdel och det ska till en plåtriktare och sen lackas och skruvas ihop och test köras innan det är dags att köra tävling igen och det kostar en massa pengar , vi riktade själv och lackade (garagelack) och körde en runda för att känna på bilen , ingen test , fram vagn ställdes med snöre osv .
Ni har har ett stort arbete framför er , att få ner hastigheterna på sträckorna SKA inte bör vara prio ett och att slippa höra att dessa vägar liknar Finlands vägar och det är rally på riktigt , pjäxan i pannrummet och alla liknelser där emellan från ansvariga .
Det finns INTE utrymme för fler svåra olyckor , ju högre fart ju hårdare avåkning .
Ett snitt på vinnaren på 122km/h det är INTE rally det är enbart löjligt och farligt , bara för att sträckor har varit med i VM så är det inga bra sträckor .
Jag vet inte hur ni resonerar omkring säkerheten , bilar byggs starkare men innehållet i bilen dvs Förare och co-driver klarar inte att ryckas omkring även om de är fastspända enl alla medel .
En "enkel" avåkning idag , typ lite dike och en inte allt för stor sten eller stubbe , resulterar numera i att man får byta en framdel eller bakdel och det ska till en plåtriktare och sen lackas och skruvas ihop och test köras innan det är dags att köra tävling igen och det kostar en massa pengar , vi riktade själv och lackade (garagelack) och körde en runda för att känna på bilen , ingen test , fram vagn ställdes med snöre osv .
Ni har har ett stort arbete framför er , att få ner hastigheterna på sträckorna SKA inte bör vara prio ett och att slippa höra att dessa vägar liknar Finlands vägar och det är rally på riktigt , pjäxan i pannrummet och alla liknelser där emellan från ansvariga .
Det finns INTE utrymme för fler svåra olyckor , ju högre fart ju hårdare avåkning .
Följ inlägget
1
följare
Hastigheter inom bilsporten och då främst rally är komplext. Samtidigt som vi försöker lyfta just frågorna om att sänka inte bara snitthastigheten utan även toppfarten så utvecklas bilarna till att gå fortare och fortare. Med ny teknik för däck, fjädring, motor och mycket annat så kör bilar i vissa klasser mycket snabbare på samma sträckor som de körde för 10-15 år sedan.
Det finns ett tydligt uppdrag från FIA att sänka hastigheten ute på våra specialsträckor. Detta är något som vi försöker föra ut i arrangörsleden. Valet av sträckor kan behöva ändras och gamla klassiska sträckor behövs förändras med omdragning och andra åtgärder. Med den acceleration som många rallybilar har idag så kan man luras av snitthastigheten då ett parti som sänker farten rejält påverkar snitthastigheten, men det finns fortfarande kvar samma partier med hög toppfart.
Arbetet med att skapa säkrare sträckor är ett arbete som måste ske med arrangörer, tävlande, promotorer och förbund i samverkan. Tyvärr är tillgången på sträckor begränsade då det blir svårare och svårare att komma åt mark på grund av ändrade policys för skogsbolag, miljökrav från länsstyrelserna och många andra faktorer.
Frågan varför inte sträckor stryks under ett FIA-mästerskap är en dialog med FIA Safety som finns på plats och tar den typen av beslut.
Frågan om säkerhet i rally är en prioriterad fråga som jag hoppas att vi får fortsätta att prioritera så vi kan ta fram mer åtgärder.
Rickard Johansson
Säkerhetsansvarig