Standard Rallybil

Hejsan! Jag har byggt en rallybil för att köras i grupp e med starndardlicens. Bur är klar med stolar och bälten. Den är besiktad och registrerad för trafik sen i november. Vad är nästa steg med vagnbok osv? Krävs det ytterligare besikting? Hur hår jag tillväga. Jag hittar ingenting om vad som krävs för att faktiskt få den godkänd?

Tack på förhand Filip Sundström
Filip Sundström

Kommentarer

  • Hej Filip

    Vad kul att du ska börja med Rally och även bygga din första bil. Det viktiga är att du tar del av gällande regelverk för Sportgrenen som i detta fall är Rally.

    I det tekniska Regelverket för Grupp-E finns arbetsflödet beskrivet i inledningen vars avsnitt även kopieras in här nedanför. Direktlänk till sportgrensreglerna bifogas även likväl som länk på kontaktuppgifter till homologeringsbesiktarna + Vagnboksansökan.

    Regler Rally:
    https://www.sbf.se/regler/rally
    Kontaktuppgifter: 
    https://www.sbf.se/forbundet/teknik/registreringsbesiktare/rally---homolegering
    Dokumentbank Vagnbok/ Registerkort: 
    https://www.sbf.se/forbundet/dokumentbank/sportgrenar/rally

    Att tänka på när du planerar att bygga en grupp E bil för rally

    Innan du sätter igång att bygga en rallybil, ska du läsa gällande tekniskt reglemente. På SBFs hemsida www.sbf.se hittar du alla aktuella regler. I Tekniska Regler RY-T 9, nedan, hittar du det tekniska reglementet för Grupp E.

    Det är också viktigt att du läser igenom de gemensamma tekniska reglerna, som du finner under TR-1, Tekniska Regler RY, RA & RC.

    En bil som tävlar i Grupp E kan vara antingen Standardrallybil eller Homologerad Grupp E-bil.

    Standardrallybil 
    Inredning och baksäte finns kvar i bilen, den är utrustad med skyddsbur, rallysäten och 6-punkts rallybälten. Originalbältena fram är demonterade. En standardrallybil får användas i vanlig trafik. För en Standardrallybil gäller registreringsbesiktning och vägning hos auktoriserat bilprovningsorgan. Bilen ska som vanligt kontrollbesiktigas varje år.

    Om du står i begrepp att bygga en standardrallybil, ska du göra följande.
    1. Ta kontakt med en homologeringsbesiktningsman i Rally SBF.se/Kontakt/Regbesiktare/ RallyHomologering) och begära ett Igångsättningstillstånd.
    2. När din standardrallybil är färdigbyggd ska du registreringsbesiktiga den hos ett auktoriserat bilprovningsorgan.
    3. Kontakta Svenska Bilsportförbundet och beställ Fordonspärm, Vagnbok och Registerkort.
    4. Ta kontakt med en homologeringsbesiktningsman (se pkt 1) för att bestämma tid för kontroll av bilens säkerhetsutrustning, att bilen har godkänts vid registreringsbesiktning och för att få Vagnboken påskriven, vilket behövs för att du ska kunna tävla. Glöm inte att ta med besiktningsprotokollet och Vagnboken.
    Det är viktigt att tänka på att i en Standardrallybil måste alla instrument ex. trippmätare vara inbyggda i instrumentpanelen så att man inte kan skada sig på dem.

    Homologerad Grupp E-bil

    Om du t.ex. tänker ta ur inredningen, dra in broms- och bränsleledningar, måste bilen homologeringsbesiktigas. Då ska du göra följande i nedanstående ordning:
    1. Ta kontakt med en homologeringsbesiktningsman (SBF.se/Kontakt/Regbesiktare/RallyHomologering) och begär ett Igångsättningstillstånd.
    2. För att kunna homologera den bil du väljer krävs att bilmodellen har en FIA eller nationell homologeringshandling. Denna beställer du från SBF.
    3. Kontakta homologeringsbesiktningsmannen (se pkt 1.) och beställ tid för homologerings-besiktning. Bilen ska vara i tävlingsklart skick och du ska ha de handlingar som krävs enligt Grupp E reglementet. En homologerad rallybil ska inte registreringsbesiktigas hos auktoriserat bilprovningsorgan och är befriad från den årliga kontrollbesiktningen. Den får fordonskod T71R. Bilen har nu nyttjandebegränsning och får endast användas under tävling. Du måste alltså transportera din rallybil på en biltransportkärra eller liknande till och från tävlingarna.
    Eftersom det finns två olika sätt att registrera en grupp E bil på, bör du redan innan du börjar bygga bilen ha klart för dig vilket alternativ du väljer.

    Mvh Svensk Bilsport
    Fredrik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.